سئو (search engine optimization) هنر و علم بهينه سازي سايت براي افزايش ترافيك از طريق موتورهاي جستجو مانند گوگل است. به طور كلي SEO مربوط به بالا بردن سايت در نتايج طبيعي جستجو است. كسب رتبه بهتر براي يك كلمه كليدي خاص به اين مفهوم است كه شما ماهيانه ترافيك طبيعي براي سايت دريافت خواهيد كرد. مخاطب در اين ماجراجويي سئو ، ملكه و محتوا پادشاه است.
سئو (SEO) يا بهينه سازي براي موتورهاي جستجو، به منظور بهبود عملكرد سايت شما بر اساس استانداردهاي موتورهاي جستجو و جذب بازديدكنندگان بيشتر از اين طريق انجام ميگيرد. فاكتورهاي زيادي در سئو سايت شما تأثيرگذارند، از كلمات بكار رفته در متن و محتوا تا لينكهاي ورودي به سايت شما از سايتهاي ديگر، گاهي اوقات حصول اطمينان از ساختار مناسب سايت شما براي موتورهاي جستجو را سئو ميناميم.
مهمترين سؤالي كه كاربران از خود ميپرسند آن است كه تعريف دقيق سئو سايت چيست. سئو مجموعه فعاليت هايي است كه در طراحي سايت، تعيين استراتژي محتوايي و توليد محتوا انجام ميدهيم تا جايگاه بهتري در نتايج جستجوي گوگل كسب كرده و بازديدكننده بيشتري براي سايت جذب كنيم.
ولي سئو به همين جا ختم نميشود عبارت SEO مخفف سه كلمه Search Engine Optimization است كه به معني بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو است. امروزه اين مفهوم به Search Experience Optimization تغيير يافته كه برابر است با بهينه سازي تجربه كاربري از جستجو، به عبارت ديگر بايد براي رضايت كاربر از نتيجه يافت شده نيز اهميت ويژهاي قائل شويم
مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهاي جستجو نيست بلكه مناسب سازي سايت براي بازديدكنندگان نيز از فاكتورهاي اصلي آن ميباشد. بطوريكه در چند سال اخير سياستهاي گوگل با انتظارات بازديدكنندگان از سايتها همسو شده است. در ادامه اين مقاله در داياورك ما مفهوم كلي سئو را به شما توضيح مي دهيم.
اهميت سئو در چيست؟
اكثر كاربران اينترنتي صفحات مورد نظر خود را از موتورهاي جستجوي اصلي مانند گوگل، بينگ و ياهو پيدا ميكنند. از اينرو سئو خارجي مناسب كليد شما براي رسيدن به بازديد بيشتر است. علاوه براين موتورهاي جستجو همان چيزي را در اختيار كاربران قرار ميدهند كه آنها به دنبالش هستند، به همين دليل در مقايسه با تبليغات اينترنتي مشتريان اعتماد بيشتري به سايت شما خواهند داشت و اين امر نشان ميدهد كه ارزش سئو چيست و چرا بايد به آن توجه كرد.
كلمات جستجو شده توسط كاربران در موتورهاي جستجو اهميت بالايي دارند، تجربه نشان داده است كه جذب بازديدكننده زياد از طريق گوگل ميتواند موفقيت هر شركتي را تضمين كند. بازديد به دست آمده از روش هاي سئو بر هر نوع تبليغ برتري داشته و در دراز مدت هزينه كمتري را نيز به شما تحميل خواهد كرد.
جستجوي ارگانيك چيست؟
جستجوي ارگانيك نتايجي است كه افرادي را نشان مي دهد كه اين افراد از طريق موتور جستجوگر ساييتان را پيدا كرده و به صورت مستقيم روي خود عنوان سايت كليك كرده اند. جستجوي ارگانيك يك كانال بازاريابي جستجو است كه مي تواند به عنوان بخشي از بازاريابي ورودي براي افزايش ترافيك وب سايت مورد استفاده قرار بگيرد.
كمي عميقتر بررسي كنيم: در نوع SEO قبلي، متأسفانه به سادگي اين توانايي را نداشتيد كه كلمات كليدي زيادي در اختيارتان باشد تا به واسطه اين كلمات كليدي به افرادي كه دنبال محتواي شما هستند، برسيد. در واقع، شكل قديمي SEO به رتبه بندي وب سايت شما آسيب مي رساند چرا كه موتورهاي جستجو با يك سري كلمه كليدي محدود پر مي شد كه شايد اصلاً جواب سؤال مخاطب نبوده و فقط بخشي از محتوا را پوشش ميداده است.
با تغيير در شكل سئو، امروزه اين توانايي را داريد كه از كلمات كليديتان در مطالب خود به شكلي استفاده كنيد كه غير طبيعي نباشد و وصله ناجور به نظر نيايد. وِرد و جادوي خاصي در بين نيست ولي مي توانيد در طول محتوا جايي كه لازم داريد كلمه ها را بهينه سازي كنيد.